Fjerde Historiske THETIS Træf

maritimevenner_f340-thetis     f340-thetis     maritimevenner_f340-thetis

kooejebillede-grppic02     historisk-traef-viborg-thyboroen     kooejebillede-grppic02

Træf Viborg/ Thyborøn 15.8.2012 for ”Thetis”- grønlandsfarerne fra 1960.

I det dejligste sensommervejr med blå himmel og solskin startede dagen med morgenkaffe på terrassen hos Marianne og Leo på Arildsvej 53 i Viborg.  Deltagerne var Niels Erik, Jonna og Jørgen, Jette og Kurt og Marianne og Leo. Birthe og Bent var desværre blevet forhindret i at deltage.

Da kaffe og rundstykker var sat til livs, drog vi i 2 biler af sted bound for Thyborøn, hvor Niels tog imod os i Marinestuen. Her havde han arrangeret en lækker frokostbuffet med alt godt fra havet. Snakken gik lystigt, og mange af de gamle historier blev vendt endnu engang.

Efter frokosten kørte vi til redningsstationen på havnen, hvor vi skulle ud på en sejltur med den åbne redningsbåd. Da damerne så båden, var der et par stykker, der mente, at den skulle de ikke ud at sejle med, men efter garantier fra bådføreren ændrede de heldigvis indstilling, så alle kom med ombord. Først sejlede vi et stykke ind i Limfjorden til et område, hvor der var masser af sæler – estimatet gik på et sted mellem 100 og 500. Jeg har i hvert fald aldrig set så mange sæler på en gang. Desværre forsvandt de under vandet, så snart vi kom på foto-skudhold. Jeg fik ingen brugbare fotos af dem, så jeg nøjes med at gemme dem på nethinden.

Herefter gik kursen – med en fart på 30 knob – mod Limfjordens udmunding i Nordsøen, og her lavede bådføreren – sikkert opmuntret af Niels – det stunt, at han med fuld fart sejlede lige ind mod kysten for først i sidste øjeblik at lave et drej på 180 grader.  Det var en fin demonstration af bådens manøvredygtighed.  Da vi kom ud i Nordsøen havde vi frit udsyn, så langt øjet rakte, og med lidt fantasi kunne man godt ane de svage konture af Færøerne langt oppe mod nordvest. Vi var en tur langs kysten mod syd, før vi vendte tilbage til redningsstationen en stor oplevelse rigere. Det var alle – også damerne – enige om.

Næste punkt på programmet var et besøg på ”Libas”, som er Nordens største trawler. Den er hjemmehørende i Bergen men har pt. base i Thyborøn, hvorfra den går på fiskeri i området helt op til Barentshavet. Fuldt lastet kan trawleren have 2.300 fisk tons ombord, og det hele klares af en besætning på 9 mand. Ligesom ved besøget på ”Thetis” i 2010 var det forbavsende at se den høje standard ombord, både teknologisk, men også mht. komfort og vedligeholdelse . Både maskinkontrolrum og bro var spækket med højteknologisk udstyr, som gjorde det muligt at styre skib og fiskeproces fra et par centrale steder.

Vejen tilbage til Niels lagde vi forbi en opstillet kaskelothval i naturlig størrelse. Den er ”vist nok” fremstillet af plastic, men er meget livagtig. Hvis ikke gamle grønlandsfarere skulle fotograferes sammen med en hval, hvem skulle så? Så det foto fik vi også taget. Hjemme hos Niels var der dækket op til kaffe, og så gik snakken igen, indtil Niels Eriks medbragte video, optaget af hans franske naboer under et besøg i Grønland i 2011, kom på skærmen. Det var smukke optagelser redigeret på en professionel måde.

Som slutning på dagen inviterede Niels på hjemmelavet hummersuppe fremstillet af – er jeg overbevist om – selvfangede hummere fra Limfjorden. Det var mums.

Jette og Kurt havde valgt at overnatte på vandrehjemmet i Thyborøn for at se mere af det hjørne af Jylland på hjemturen dagen efter. Vi andre 5 drog sydpå efter en oplevelsesrig dag, som vi gerne vil takke Niels for. Han havde lagt et stort arbejde i et arrangement som bare fungerede perfekt.